TĚLESNÁ VÝCHOVA   
  Osnovy pro všechny ročníky gymnázia 
  
I. Charakteristika a cíle předmětu

Předmět tělesná výchova je součástí povinného vzdělávání na víceletých i čtyřletých gymnáziích a představuje nejdůležitější formu pohybového učení žáků. Je hlavním zdrojem poznatků, organizačních návyků, pohybových činností a dalších námětů pro zdravotně zaměřené, rekreační a sportovní využití pohybu v režimu školy i mimo školu.
V tělesné výchově žáci nacházejí prostor k osvojování nových pohybových dovedností, k ovládnutí (využívání) různého sportovního náčiní (nářadí), k seznámení s návody pro pohybovou prevenci, korekci jednostranného zatížení nebo zdravotního oslabení i pro rozvoj zdravotně orientované tělesné zdatnosti a výkonnosti. Učí se využívat pohybové činnosti v různém prostředí a s různými účinky, zvykají si na různé sociální role, které vyžadují spolupráci a odpovědnost za zdraví své i spolužáků. Významné je propojování pohybových činností s dalšími oblastmi vzdělávání, jako jsou výchova ke zdraví, hudební výchova, estetika, ekologie, etická a právní výchova, dopravní výchova atd.
Především však tělesná výchova umožňuje žákům poznávat vlastní pohybové možnosti (předpoklady) i zdravotní a pohybová omezení, rozumět jim, respektovat je u sebe i jiných a aktivně je využívat a cíleně ovlivňovat. Takto chápaný vztah k pohybovým aktivitám lze rozvíjet jen v atmosféře důvěry, spolupráce a radostného prožitku z pohybového výkonu, který vychází z aktuální pohybové úrovně jednotlivců, z konkrétních splnitelných cílů, ze změny každého žáka a z hodnocení vzhledem k těmto změnám:
V souladu s vývojovými předpoklady a s individuálními zvláštnostmi žáků směřuje vyučující úsilí učitele a učební činnost žáků v tělesné výchově k těmto cílů,:
* osvojit si nové pohybové dovednosti, kultivovat svůj pohybový projev a správné držení těla, usilovat o optimální rozvoj zdravotně orientované tělesné zdatnosti v pravidelně prováděných pohybových aktivitách.


1. - 4. ročník osmiletého G 5. - 8. ročník osmiletého G
a 1. a 4. ročník čtyřletého G

Označení:
a = 1. - 4. ročník osmiletého gymnázia
b = 5. - 8. ročník osmiletého gymnázia a 1. - 4. ročník čtyřletého gymnázia
ab = platí pro obě skupiny


osvojit si v návaznosti na 1. stupeň ZŠ co nejširší spektrum pohybových dovedností
b) osvojit si další pohybové dovednosti se snahou o prohloubení (specializaci) v činnosti(tech) vedoucí(ích) k pravidelné pohybové seberealizaci
a) usilovat o správné držení těla a o optimální úroveň zdravotně orientované tělesné zdatnosti na základě poznání, pochopení a záměrného ovlivňování daných tělesných vztahů a pohybových předpokladů - za pomocí učitel
b) usilovat o správné držení těla a optimální úroveň zdravotně orientované tělesné zdatnosti s převažujícím podílem samostatné regulace pohybových činností
b) aktivně vyhledávat příležitosti ke zdravotně vhodným pohybovým aktivitám

* orientovat se v základních otázkách vlivu pohybových aktivit na tělesné a duševní zdraví
a) orientovat se v ukazatelích tělesné zdatnosti a jejich měření i v možnostech ovlivnění vlastního pohybového režimu
- s výraznou pomocí učitele a vhodného pohybového režimu školy
b) zvládat zjišťování základních parametrů tělesné zdatnosti i korekci vlastního pohybového režimu ve shodě se zjištěnými údaji - převážně samostatně

a) osvojit si základní soubory cvičení s kompenzačními, relaxačními a vyrovnávacími účinky a využívat je v pohybovém režimu - za pomoci učitele a rodičů
b) osvojit si základní způsoby zjišťování svalových dysbalancí a využívat kompenzační, relaxační a vyrovnávací cvičení cíleně, s ohledem na vlastní oslabení, převažující způsob života a charakter pracovní zátěže (aktuálně a perspektivně)

zvládnout základní organizační , hygienické a bezpečnostní zásady pro provádění zdravotně vhodné a bezpečné pohybové činnosti
a) zvládnout organizační, hygienické a bezpečnostní návyky při pohybových činnostech, převážně ve známém i méně známém prostředí - za pomoci učitele
b) zvládnout organizační, hygienické a bezpečnostní návyky při pohybových činnostech i v neznámém prostředí
a) zvládnout první pomoc při drobných i závažnějších poraněních
b) zvládnout základní první pomoc při stavech ohrožujících život, a to i v improvizovaných podmínkách

kladně prožívat pohybovou činnost a využívat ji k překonávání aktuálních negativních tělesných a duševních stavů i jako prostředek k dlouhodobější zdravotní prevence
a) pociťovat radost ze zvládnutého pohybu a chápat ho jako vhodnou náplň volného času a významnou prevenci zneužívání návykových látek - za výrazné podpory učitelů a rodičů
b) kladně prožívat pohybové činnosti, především ty, které si žák zvolí jako pravidelnou součást svého pohybového režimu
b) chápat pohyb jako prostředek duševní hygieny, způsob překonávání různých aktuálních negativních stavů a jako významnou alternativu možných závislostí u sebe i jiných

chápat sociální vztahy a role ve sportu a jiných pohybových aktivitách a využívat je k vytváření hodnotných meziosobních vztahů
a) poznávat základní vztahy a role ve sportu a jiných pohybových aktivitách, vycházející z pravidel her a soutěží, využívat je v duchu fair play pro vhodné vztahy mezi vrstevníky
b) samostatně vstupovat do různých rolí a vztahů (hráč, závodník, spoluhráč, protihráč, rozhodčí, organizátor, divák) a upevňovat vztahy v duchu fair play - i s přesahem do života školy, rodiny atd,

Naznačené cíle by měly na výstupu z gymnázia ústit do:

pozitivního vztahu k pravidelným pohybovým aktivitám ve vlastním denním režimu jako k přirozené a nezbytné součásti zdravého životního stylu moderního člověka.


II. Obsah učiva

Přehled tematických celků

1. Poznatky z tělesné výchovy a sportu, komunikace při pohybových činnostech, organizace, hygiena a bezpečnost v tělesné výchově a sportu
2. Průpravná, kondiční, koordinační, kompenzační, relaxační, vyrovnávací, tvořivá a jiná cvičení
3. Gymnastika, tanec a jiné pohybové činnosti s rytmickým a hudebním doprovodem
4. Úpoly
5. Atletika
6. Pohybové hry
7. Sportovní hry
8. Sporty vyžadující zvláštní klimatické, prostorové nebo materiální podmínky a netradiční sporty
9. Motorické testy a testy svalové nerovnováhy
10. Výběrové učivo

Obsah tematických celků

1. Poznatky z tělesné výchovy a sportu, komunikace při pohybových činnostech, organizace, hygiena a bezpečnost v tělesné výchově a sportu

1. - 4. ročník osmiletého G 5. - 8. ročník osmiletého G
1. a 4. ročník čtyřletého g

Poznatky (většinou v aplikované podobě a v návaznosti na učivo dalších předmětů)

ab) terminologie osvojovaných pohybových činností; komunikace v tělesné výchově a sportu
ab) praktický význam pojmů aktivní zdraví, zdravý životní styl, zdravotně orientovaná tělesná zdatnost, pohybový režim (ve spojení s konkrétními pohybovými činnostmi)
a) různé funkce a zaměření pohybu ve zdravém životním stylu (základy rozvoje tělesné zdatnosti, základní prostředky regenerace sil, kompenzace jednostranného zatížení a vyrovnávání zdravotního oslabení)
b) složky zdravotně orientované tělesné zdatnosti (kardiovaskulární zdatnost, svalová zdatnost, pohyblivost, množství podkožního tuku); zásady rozvoje aerobní a svalové zdatnosti, vytrvalosti a pohyblivosti (výběr pohybových činností, zatěžování, odpočinek)
a) základní pohybové činnosti rozvíjející rychlostní silové, vytrvalostní a pohybové předpoklady
b) význam hodnot srdeční frekvence a jiných tělesných a fyziologických parametrů při TV a sportu a při úpravě pohybové zátěže
ab) pohybové činnosti a další zdravotně vhodné návyky (stravování, pitná režim, způsoby odpočinku ap.)
ab) vhodné a nevhodné prostředí pro TV a sport; vhodné a nevhodné pohybové činnosti; zdravotně vhodné a nevhodné vybavení (oblečení pro tělesnou východu a sport; zásady korekce pohybové činnosti v návaznosti na konkrétní stupeň znečistění ovzduší
ab) hygiena a bezpečnost při osvojovaných pohybových činnostech v různém prostředí a různých podmínkách (klimatických, ekologických atd.)
a) zásady první pomoci při drobných závažnějších poraněních ve známém i méně známém prostředí
b) první pomoc při závažných a život ohrožujících úrazech v improvizovaných podmínkách tělesné výchovy a sportu i v neznámém prostředí (horská turistika atd.)
ab) škodlivý vliv alkoholu, tabáku a drog na pohybovou výkonnost a tělesnou zdatnost
ab) základní pravidla osvojovaných sportů a soutěží
ab) sport a ekologie; sportování v přírodě, ochrana přírody při sportovních činnostech a pobytu v přírodě
a) fair play jednání; sportovní diváctví
b) estetika a etika tělesné výchovy a sportu; negativní jevy ve sportu
a) rozdíly mezi TV a sportem dívek a chlapců, mladých, starých, zdravých a oslabených
b) rozdíly mezi rekreačním, výkonnostním a vrcholovým (profesionálním) sportem
b) handicapovaní sportovci mezi námi
ab) aktuální informace z tělesné výchovy a sportu ve škole, obci, regionu atd.
ab) základní zdroje informací o TV a sportu

Návyky a dovednosti
ab) postupné přebírání některých organizačních a hodnotících úkolů od učitele (v souvislosti s didaktickými styly)
ab) sestavování vlastního pohybového režimu a jeho dodržování
a) měření základních tělesných parametrů; měření pohybových výkonů
b) měření srdeční frekvence při pohybových výkonech
b) evidence a hodnocení naměřených hodnot; úprava pohybového režimu podle naměřených hodnot
ab) vystupování a jednání v roli soupeře, rozhodčího, zapisovatele, časoměřiče, organizátora, diváka atd.
ab) smluvená gesta, signály, značky u osvojovaných činností
ab) organizace jednoduchých sportovních akcí; řízení utkání, rozhodování soutěží, pořizování zápisů o utkání
ab) základní údržba cvičišť, péče o nářadí a náčiní, vlastní výstroj a výzbroj; příprava a úklid nářadí
a) základní údržba cvičišť, péče o nářadí a náčiní, vlastní výstroj a výzbroj; příprava a úklid nářadí
a) ošetření drobných i závažnějších poranění ve známých podmínkách - s pomocí učitele i v méně známých podmínkách
b) ošetření závažných a život ohrožujících poranění i v neznámých podmínkách a s improvizovanými prostředky

Pohybové činnosti
ab) nástupové a pochodové tvary; přesuny v pochodovém tvaru (chůzí, klusem); obraty na místě a za pohybu; činnosti na konkrétní povely a signály
ab) organizované přesuny a bezpečný pohyb při činnostech v přírodě a mimo školu ( při konkrétních činnostech)

Doporučené rozšiřující učivo ( i ve formě samostatné činnosti žáků - ročníkových a jiných prací)
ab) sledování, porovnávání, vyhodnocování některého jevu (tělesné zdatnosti, vybrané pohybové dovednosti, pohybového režimu ap.) u sebe, spolužáků, rodinných příslušníků
ab) sběr a třídění určitých informací o tělesné výchově a sportu (sportovní výsledky, rekordy, statistika o účasti v tělesné výchově a sportu, postoje ap.) ; zpracování dat z osobní (školní) pohybové činnosti pomocí výpočetní techniky
ab) historie TV a sportu ve škole, obci, regionu, v ČR, ve světě
ab) zásady sportovního tréninku
ab) úrazové pojištění při sportovní činnosti
ab) sport jako součást životní kultury; mezinárodní úmluvy o tělesné výchově a sportu
ab) propagace a reklama ve sportu

2. Průpravná, kondiční, koordinační, kompenzační, relaxační, vyrovnávací tvorba, tvořivá a jiná cvičení

1. - 4. ročník osmiletého G 5. - 8. ročník osmiletého G
a 1. - 4. ročník čtyřletého G

Specifické poznatky, návyky
ab) základní význam jednotlivých druhů cvičení v denním režimu; konkrétní účinky cviků
ab)zásady přípravy organismu před pohybovou činností (zahřátí, protažení); ukončení pohybové činnosti (protažení, relaxace)
a) únava; zátěž a odpočinek; jednostranná zátěž; svalová nerovnováha - příčiny ( v návaznosti na poznatky z jiných předmětů)
b) způsoby odstraňování negativních vlivů zátěže při konkrétních druzích zaměstnání a při přetěžování (nezatěžování) konkrétních svalových skupin
ab) základní technika jednotlivých druhů cvičení; vhodné podmínky pro jednotlivá cvičení; cvičení v domácích podmínkách, ve škole, na pracovišti
a) správné držení těla ve stoji, sedu, při zvedání břemen atd.
b) vhodné náčiní a nářadí pro zvýšení účinnosti cvičení
ab) nevhodná cvičení vzhledem k věku, pohlaví, ochraně pohybového aparátu ap.

Pohybové dovednosti
ab) cvičení pro přípravu organismu před pohybovou činností (zahřátí svalů, strečink a jiné druhy napínacích a protahovacích cvičení)
ab) rychlostně silová cvičení v anaerobní alakátové zóně metabolického krytí (5-15s) maximální intenzitou
ab) cvičení pro rozvoj kloubní pohyblivosti
ab) cvičení pro správné držení těla v různých polohách; cvičení všestranně zaměřená - " pro každý den"
ab) cvičení pro vyrovnání svalové nerovnováhy; kompenzační cvičení po statické a jednostranné zátěži vsedě, vstoje ( využitelná v hodinách jiných předmětů, v denním režimu)
ab) vyrovnávací a zdravotně zaměřená cvičení pro předcházení a vyrovnávání svalových a jiných oslabení
ab) dechová cvičení
b) speciální cvičení pro vyrovnávání (pracovní zátěže v přípravě na povolání (duševní, tělesné)
ab) cvičení motivační, tvořivá, psychomotorická, relaxační s různým vhodným náčiním
ab) individuální soubory cvičení pro rozvoj zdatnosti nebo korekci svalových oslabení

Doporučené rozšiřující učivo
ab) aplikovaná jógová cvičení, cvičení jiných zdravotně pohybových systémů ( jen v případě dokonalého zvládnutí cviků učitelem)
ab) základní principy saunování
ab) relaxační techniky, základní postupy masáže a automasáže (jen v případě odpovídající kvalifikace učitele)
ab) využití audiovizuální techniky při cvičení; cvičení podle obrázků a grafického záznamu
ab) výběr vhodné hudby pro některá cvičení (relaxační cvičení, kondiční cvičení ap.)
ab) posilování na posilovacích strojích

Nevhodné činnosti
ab) protahovací cvičení prováděná až do prahu bolesti; švihová cvičení bez předchozího zahřátí a protažení svalů a svalových úponů; rychlostně silová a koordinačně i fyziologicky náročná cvičení bez dostatečné přípravy organismu; opakovaná vytrvalostní cvičení dlouhodobého charakteru v časově krátkém sledu bez dostatečné regenerace organismu; činnosti v nevhodných polohách zatěžující klouby a páteř, podporující svalovou nerovnováhu ap.; cvičení s náčiním nad 15% hmotnosti žáka; náročnější izometrická cvičení (především se zadrženým dechem); jógová cvičení a jiná specifická cvičení náročná na přesné provedení neodborně vedená pedagogem, který tato cvičení sám bezpečně prakticky neovládá; cvičení v nevhodných hygienických, klimatických a ekologických podmínkách; cvičení neodpovídající konkrétnímu zdravotnímu stavu ( při dlouhodobé změně zdravotního stavu, při rekonvalescenci); nevhodné uplatnění masáže a automasáže ap.

3. Gymnastika, tanec a jiné pohybové činnosti s rytmickým a hudebním doprovodem

1. - 4. ročník osmiletého G 5. - 8. ročník osmiletého G
a 1. - 4. ročník čtyřletého G
Základy sportovní gymnastiky

Specifické poznatky, návyky
ab) technika a estetika gymnastického cvičení
ab) záchrana a dopomoc při sportovní gymnastice

Pohybové činnosti
Akrobacie
a) kotouly - vpřed, vzad, letmo
b) kotouly do zášvihu, do stoje na rukou
ab) stoj na rukou, stoj na lopatkách
ab) přemet stranou
ab) rovnovážné polohy v postojích
ab) skoky na místě a z místa (především D)
ab) vazby a sestavy z osvojených cvičebních tvarů


a sestavy z osvojených cvičebních tvarů

Doporučené rozšiřující učivo
ab) akrobatická cvičení ve dvojicích a ve skupinách
ab) přešvihy skrčmo a odbočmo ve vzporu ležmo; kola únožmo (CH)

ab) přemet vpřed, přemet vzad
ab) salto vpřed ( na vhodné podložce a po zvládnutí salta odrazen z můstku nebo trampolínky)

Přeskoky, skoky na trampolínce
a) roznožka přes koně našíř a nadél (CH)
b) roznožka přes koně našíř (D, CH)
a) skrčka přes koně našíř i s oddáleným odrazem (výška nářadí a vzdálenost můstku podle vyspělosti žáka, D, CH)
b) skrčka přes keně našíř (CH)

Doporučené rozšiřující učivo
ab) odbočka přes koně našíř (především (CH)

Šplh na laně, na tyči
a) šplh s přírazem, kličkou
b) šplh bez přírazu (CH)
b) šplh s přírazem (D)

Hrazda - po čelo, po ramena, dosažná, doskočná
a) náskok do vzporu - zákmihem, seskok, sešin
a) náskok do vzporu - přešvihy únožmo
a) výmyk ze visu stojmo odrazem jednonož a obounož
b) toč jízdmo vpřed a vzad
b) výmyk tyhem (především CH)
b) toč vpřed a vzad
b) výmyk
b) přešvihy únožmo
b) sestava 2 osvojených cvičebních tvarů
ab) podmet

Doporučené rozšiřující učivo
ab) vzepření vzklopmo
ab) komíhání ve visu (CH)

Kladinka - výška 1/2 m (především) D
a) náskoky, seskoky (na vhodnou podložku)
a) chůze s doprovodnými pohyby paží s obraty
b) rytmizovaná chůze a obraty s doprovodnými pohyby paží
a) rovnovážné postoje a polohy
b) rovnovážné postoje (v náročnějších polohách)
a) klus, poskoky
a) vazby a sestavy s osvojených prvků (D)

Doporučené rozšiřující učivo
a) předskok do dřepu těsně předkročného; skok s prohnutím a výměnou nohou (D)
ab) stoj na rukou; přemet stranou

Kruhy (po hlavu, dosažné, doskočné)
ab) svis stojmo - svis vznesmo, svis stojmo vzadu a zpět
ab) houpání odrazem střídonož - při záhupu seskok
ab) houpání odrazem střídonož - při předhupu shyb, při záhupu svis (při záhupu a předhupu obrat)
ab) svis stojmo - svis střemhlav a zpět
ab) komíhání ve svisu, při zákmihu seskok (CH)¨
ab) vzepření tahem souruč (CH)

Rytmická gymnastika (D), tanec a jiné pohybové činnosti s hudebním a rytmickým doprovodem

Specifické poznatky, návyky
ab) různé druhy pohybu z hudebním a rytmickým doprovodem
ab) význam jednotlivých pohybových činností pro správné držení těla, estetika pohybu, společenský kontakt, pohybové vyžití - odpočinek
ab) technika rytmického cvičení s různými druhy náčiní, specifika bezpečnosti cvičení s různým náčiním
ab) technika různých forem aerobního pohybu s hudebním a rytmickým doprovodem; fyziologická náročnost aerobních forem cvičení; zdravotní aspekty aerobního cvičení
ab) druhy tanců (lidové, společenské, disko, country aj.); postavení při tancích (párové, kolové, individuální aj.); držení při tanci; oblečení pro různé druhy tanců

Doporučené rozšiřující učivo
ab) technika jazzového pohybu
ab) základy tvorby jednoduchých pohybových skladeb - výběr hudebního doprovodu
ab) základy tvorby jednoduchých pohybových skladeb - pohybová kompozice, choreografie

Pohybové činnost

Rytmická gymnastika (D)
a) chůze, klus, skoky, obraty, doprovodné
a) cvičení s některým z náčiní - švihadlo, stuha, šátek, míč
b) cvičení s dalšími druhy náčiní
a) jednoduché pohybové etudy
ab) vlastní pohybová improvizace bez náčiní a s náčiním ( s hudebním nebo rytmickým doprovodem)

Doporučené rozšiřující učivo
ab) vlastní pohybové skladby

Tanec
ab) držení v tanečním páru
ab) základní taneční kroky polky, valčíku
a) některé lidové tance daného regionu
b) některé konkrétní tance ze skupin tanců - lidové, společenské, country, disko, rokenrol aj.

Aerobic
ab) základní kroky; pohyby paží a nohou
ab) cvičení v různých polohách
ab) aerobní cvičení bez náčiní

Doporučené rozšiřující učivo
ab) aerobní cvičení s náčiním - step aerobic (lavičky), ropico (švihadla), aerobik s činkami apod.

Jazzgymnastika
ab) základní prvky jazzového pohybu
ab) jednoduché sestavy z jazzgymnastického cvičení



4. Úpoly

1. - 4. ročník osmiletého G 5. - 8. ročník osmiletého G
a 1. - 4. ročník čtyřletého G

Specifické poznatky, návyky
ab) význam úpolových sportů pro sebeobranu a brannost
ab) základní filozofie sebeobrannných činností, právní aspekty využití a zneužití bojových prvků
ab) základní zpevňování a uvolňování těla; uvědomování si těžiště; správné dýchání a přenos energie
ab) specifika bezpečnosti při úpolech

Pohybové činnosti

Průpravné úpoly
ab) přetahy, přetlaky, úpolové odpory
ab) střehové postoje, držení a pohyb v postojích, odpory v nich, sledování soupeře, pohyb reagující na pohyb soupeře

Sebeobrana
a) držení soupeře na zemi
b) boj o únik na zemi (CH)
ab) obrana proto objetí zpředu
ab) obrana proti škrcení
b) obrana proti přiměřenému úderu
b) obrana proti seku shora

5. Atletika

1. - 4. ročník osmiletého gymnázia 5. - 8. ročník osmiletého G
a 1. a 4. ročník čtyřletého G

Specifické poznatky, návyky
ab) základní pravidla soutěží, rozhodování o umístění ve skocích, hodech atd.
ab) technika osvojovaných disciplín

Pohybové činnosti

Běhy
ab) speciální běžecká cvičení
ab) běžecké starty
ab) sprint - běh 60 m
b) sprint - běh na 100 m, 200 m, 400m
b) běh 800m, 1500 m (CH), 3000 m (CH)
ab) vytrvalostní běh - běhy do 2000 m (D) a 3000 m (CH); běhy od 6 do 20 minut v terénu
a) běh v zatáčce, štafetová předávka
b) štafetový běh


Skoky
ab) skok do dálky ( z rozběhu)
ab) skok do výšky - flop

Doporučené rozšiřující učivo
ab) hod diskem (při vhodných prostorových podmínkách a zajištění bezpečnosti)


6. Pohybové hry

1. - 4. ročník osmiletého G 5. - 8. ročník osmiletého G
a 1. - 4. ročník čtyřletého G

Specifické poznatky, návyky
ab) úkoly vyplývající z herních funkcí a rolí; pravidla her (vlastní varianty pravidel); řízení a rozhodování v pohybových hrách, radost ze hry, prožitek, vzájemná pomoc - nejvyšší účel pohybových her
ab) specifika bezpečnosti při pohybových hrách, především v přírodním prostředí

Doporučené rozšiřující učivo
ab) samostatně navržené a vyrobené (upravené) náčiní

Pohybové činnosti
ab) pohybové hry pro zdokonalování pohybových dovedností; pro ovládání náčiní
ab) pohybové hry pro rozvoj kondičních a koordinačních předpokladů (schopností)
ab) pohybové hry soutěživé a bojové
ab) pohybové hry psychomotorické (kontaktní, motivační), dobrodružné (new games) aj., jejichž cílem je spolupráce, pomoc, splnění společného úkolu
ab) pohybové hry pro rozvoj pohybové představivosti, tvořivosti a fantazie

7. Sportovní hry

1. - 4. ročník osmiletého G 5. - 8. ročník osmiletého G
a 1. - 4. ročník čtyřletého G

Specifické poznatky, návyky

ab) technika osvojovaných dovedností; taktika hry
ab) herní role a funkce ve sportovních hrách
ab) základní pravidla a smluvená gesta rozhodčích u osvojovaných sportovních her; samostatné řízení hry; sledování výkonů

Pohybové činnosti
(Doporučuje se zařadit alespoň dvě z níže uvedených sportovních her podle podmínek školy a zájmu žáků a vyučovat minimálně v jednoletých nebo dvouletých cyklech. Při nevhodných prostorových podmínkách je možné zařadit pouze základní herní dovednosti z těchto doporučených sportovních her a soustředit se na jiné sportovní hry).

Házená
ab) utkání: jako základ diagnostiky herního výkonu a aplikace herních prvků ve hře - podle upravených a zjednodušených pravidel (vzhledem k podmínkám školy a úrovni žáků; utkání s menším počtem žáků a na menším hřišti; utkání podle oficiálních pravidel pro danou věkovou kategorii
ab) základy herních systémů:
ab) rozestavení kolem hráče s míčem, přechod z obrany do útoku a z útoku do obrany
ab) postupný útok proti osobní obraně, postupný útok s jedním pivotem
ab) rychlá protiútok
a) územní obrana 0:6
b) osobní obrana na celém hřišti
ab) herní kombinace:
ab) útočné kombinace založené na přihrávání a přebíhání
ab) obranné kombinace založené na zjišťování, proklouzávání
ab: herní činnosti jednotlivce:
ab) uvolňování bez míče
ab) obsazování hráče s míčem a bez míče
a) vrchní přihrávka jednoruč
b) přihrávka zadem
a) střelba vrchní jednoruč
b) střelba vrchní jednoruč z náskoku (ve výskoku, pádu)
ab) trestný bod
a) postoj brankáře, chytání a vyrážení střel
b) chytání a vyrážení míče brankářem v pádu

Basketbal
ab) utkání: jako základ diagnostiky herního výkonu a aplikace herních prvků ve hře - podle upravených a zjednodušených pravidel (vzhledem k podmínkám školy a úrovni žáků);
ab) utkání s menším počtem hráčů a na menším hřišti; utkání podle oficiálních pravidel pro danou věkovou kategorii
ab) základy herních systémů:
a) útočný systém založený na rozestavení hráčů bez míče kolem hráče s míčem, přechod z obrany do útoku a z útoku do obrany
a) rychlý protiútok
a) osobní obranný systém na vlastní polovině
b) osobní obranný systém po celém hřišti
a) postupný útok proti osobní obraně
b) zónová obrana


ab)herní kombinace:
a) útočná kombinace založená na početní převaze útočníků, na akci "hoď a běž"
b) útočná kombinace založená na clonění, na řešení situace 2 - 2
ab) obranná kombinace založená na zjišťování a proklouzávání
ab) herní činnosti jednotlivce:
a) uvolňování bez míče, s míčem, driblingem
a) obsazování hráče s míčem a bez míče
a) přihrávka obouruč a jednoruč
b) přihrávka ve výskoku
a) střelba vrchní jednoruč i obouruč z místa a po pohybu
b) střelba vrchní jednoruč ze střední vzdálenosti
b) střelba po pohybu, střelba ve výskoku a přes hlavu
b) doskakování odražených míčů (obranné, útočné)
a) trestný hod
b) rozskok

Doporučené rozšiřující učivo
ab) streetball

Fotbal (CH)
ab) utkání: jako základ diagnostiky herního výkonu a aplikace herních prvků ve hře - podle upravených a zjednodušených pravidel (vzhledem k podmínkám školy a úrovni žáků); utkání s menším počtem hráčů a na menším hřišti; utkání podle oficiálních pravidel pro danou věkovou kategorii
ab) základy herních systémů:
a) rozestavení kolem hráče s míčem; přechod z obrany do útoku a zpět
a) postupný útok
a) rychlý protiútok
a) územní obrana
b) systém osobní obrany v blízkosti branky
b) systém osobní obrany od půlící čáry
ab) herní kombinace:
a) útočná kombinace založená na přihrávání
a) útočná kombinace založená na "přihraj a běž"
b) útočná kombinace založená na přečíslení obrany
ab) obranná kombinace založená na zajišťování a přebírání do šířky a hloubky
ab): herní činnosti jednotlivce:
ab) výběr místa (uvolňování, nabíhání), obsazování prostoru bez míče a s míčem
a) zpracování míče (převzetí, tlumení), vedení míče
b) stahování a tlumení míče nohou, hlavou, tělem (další způsoby)
ab) obhazování soupeře; řešení situace jeden proti jednomu; odebírání míče
a) přihrávka po zemi vnitřním a přímým nártem; přihrávka hlavou na místě
b) přihrávka obloukem na střední a dlouho vzdálenost; přihrávka hlavou ve výskoku
a) vhazování míče
b) střelba prvním dotekem
a) střelba z místa po vedení míče
b) střelba v pohybu po vedení míče; střelba ze střední vzdálenosti; střelba hlavou
a) činnost brankáře - chytání a vyrážení přízemních a polovysokých střel; výkop ze země; přihrávka rukou
b) činnost brankáře - přihrávání nohou; vykopávání z ruky

Doporučené rozšiřující učivo
ab) činnost brankáře - chytání střel ve výskoku a v pádu (s vybranými žáky na bezpečném terénu)

Volejbal (nejlépe od 3. ročníku osmiletého G)
utkání: jako základ diagnostiky herního výkonu a aplikace herních prvků ve hře - podle upravených a zjednodušených pravidel, s menším počtem hráčů a na zmenšeném hřišti (vzhledem k podmínkám školy a úrovni žáků); utkání podle oficiálních pravidel pro danou věkovou kategorii
ab) základy herních systémů:
a) hráč, která nepřijímá je nahrávačem (2:2); střední u sítě nahrávačem (3:3) - (6:6)
b) systém každý v zóně II nahrávačem ze zóny I
ab) herní kombinace:
a) kombinace s nahrávačem v zóně III
b) kombinace s nahrávačem v zóně II
ab) herní činnosti jednotlivce:
a) odbíjení obouruč vrchem a spodem (před sebe, pod úhlem)
b) kombinace s nahrávačem v zóně II
a) nahrávka podél sítě
b) odbíjení obouruč vrchem za sebe; odbíjení míče v pádu
a) odbíjení jednoruč vrchem (lob) a spodem
b) odbíjení jednoruč (smeč, ulití)
a) spodní a vrchní podání v čelném postoji
b) spodní a vrchní podání v bočném postoji
a) příjem podání - přihrávka do zóny III
b) přihrávka do zóny II
a) jednoblok v zóně III
b) dvojblok

Doporučené rozšiřující učivo
ab) herní kombinace s vbíhajícím nahrávačem
ab) nahrávka proti nadbíhajícímu smečaři od sítě
ab) vrchní čelné podání ve výskoku (CH)

Z dalších sportovních her je možné uplatnit softbal, florbal, ringo ( při zachování zásad bezpečnosti a povinného ochranného vybavení u některých sportovních her)

Florbal
utkání: Vzhledem k podmínkám školy na menším hřišti a s menším počtem hráčů. Utkání podle pravidel pro danou věkovou kategorii.
ab) Základy herních systémů.
ab) Herní kombinace.
ab) Herní činnosti jednotlivce.
ab) Činnosti brankáře.

1-3. ročník 8 letého gymnázia
- malý florbal
Ostatní ročníky florbal

8. Sporty vyžadující zvláštní klimatické, prostorové nebo materiální podmínky a netradiční sporty

1. - 4. ročník osmiletého G 5. - 8. ročník osmiletého G
a 1. - 4. ročník čtyřletého G


Lyžování (zpravidla ve formě ve 2. a 5. ročníku osmiletého G v 1. ročníku čtyřletého G)

Specifické poznatky , návyky
ab) lyžařská výstroj a výzbroj, druhy lyží a jejich současné konstrukce; údržba lyží, mazání lyží; zásady pro nákup lyžařské výstroje, výzbroje a vosků
ab) základní techniky sjezdového a běžeckého lyžování
ab) zásady bezpečnosti a orientace v zimní krajině; smluvené orientační a výstražné značky a tabule; přivolání pomoci; první pomoc v improvizovaných podmínkách zimní krajiny
ab) příprava horské túry na lyžích
ab) zásady chování na běžeckých a sjezdových tratích; chování na lanovce, vleku

Doporučené rozšiřující učivo
ab) historie lyžování
ab) současné techniky sjezdařského a běžeckého lyžování
ab) snowboarding
ab) pravidla lyžařských závodů

Pohybové činnosti
ab) nošení lyží; připínání a odepínání lyží; základní postoj na lyžích
a) obraty - přednožením, zanožením, překrokem, výskokem
b) obraty na prudkém svahu
ab) odšlapování; bruslení
ab) brzdění a zastavování
ab) výstupy - přímo, šikmo, svahem, jednostranným a oboustranným odvratem

Běžecký výcvik
a) přenášení hmotnosti z lyže na lyži v chůzi, v prodlouženém skluzu
a) bruslení z mírného kopce, po rovině, do mírného svahu; zastavení smykem
b) bruslení v terénu
a) běh střídavý dvoudobý a jednodobý
b) běh soupažný jednodobý
a) jízda v běžecké stopě ( způsob pohybu a chování v běžecké stopě) - D 3 km, CH 5 km
b) jízda v běžecké stopě - D 5 km, CH 8 km
a) jízda ve středně náročném terénu (do 25 km) - podle vyspělosti žáků
b) jízda ve středně náročném terénu do 30 km) - podle vyspělosti žáků
b) předjíždění terénních nerovností

Doporučené rozšiřující učivo
ab) orientační běh na lyžích ( přehledné krajině)

Sjezdový výcvik
a) základní sjezdový postoj
a) jízda šikmo svahem; odšlapování
a) přenášení hmotnosti z lyže na lyži při jízdě z mírného svahu (do protisvahu)
a) vlnovka (mírná, zvýrazněná)
a) základní oblou (otevřený); navazované oblouky
b) základní oblou (zavřený); modifikované snožné oblouky; krátký oblou
ab) regulace rychlosti jízdy (na svahu podle vyspělosti žáků)
ab) projíždění slalomové tratě, jízda v brankách(na svahu podle vyspělosti žáků)
ab) jízda na lyžařském vleku
ab) jízda na sjezdové trati (organizace pohybu na sjezdovce)

Doporučené rozšiřující učivo
ab) základy sjezdu (v bezpečném a přehledném terénu bez překážek)
ab) sjíždění oblouky v náročných sněhových a terénních podmínkách
ab) skok ze sněhového můstku
ab) základy jízdy na snowboardu
ab) základy carvingového lyžování

Bruslení (podle podmínek školy)

Specifické poznatky, návyky
ab) bruslařská výstroj a výzbroj, péče o brusle
ab) specifika hygieny a bezpečnosti při pohybových činnostech na ledě, první pomoc v improvizovaných podmínkách přírodních ledových ploch

Pohybové činnosti
a) jízda vpřed - dvouoporová, jednooporová, bez opory
a) zastavení - jednostranným, oboustranným přívratem
b) zastavení snožmo s půlobratem (hokejové)
a) odšlapování vpřed
a) zatáčení na obou bruslích; překládáním vpřed
b) zatáčení překládáním vzad; překládání vpřed a vzad do osmičky
a) jízda vzad s oporou
b) jízda vzad bez opory
a) změna směru jízdy (z jízdy vpřed do jízdy vzad)
b) změna směru jízdy (z jízdy vzad do jízdy vpřed)
a) jízda na vytrvalost do 800 m . 1000 m
b) jízda na vytrvalost do 1200 m 1500 m
a) rytmizace jízdy podle hudebního doprovodu
b) jízda v páru; jednoduché taneční korky v páru (valčík,waltz aj.)

Doporučené rozšiřující učivo

ab) jednoduchý skok (kadet)
ab) obraty (trojkový snožmo, přestoupením - měsícový)
ab) volná pohybová improvizace na hudební doprovod

Turistika a pobyt v přírodě

Specifické poznatky, návyky

ab) základní druhy turistiky - pěší, vodní, cyklo, horská aj.
ab) orientace v terénu podle buzoly a mapy i podle přírodních úkazů
a) turistické značení; dopravní značení; bezpečnost při přesunech
a) zásady přípravy turistické akce
b) příprava turistické akce; dokumentace turistické akce

a) ochrana porostů a zdrojů pitné vody
ab) poznatky spojené s tábořením - stavba stanů, improvizovaného přístřešku; příprava jednoduchého jídla; zakládání a rušení tábořiště a ohniště
a) zásady jízdy na kole na veřejné komunikaci a v terénu; ochranné pomůcky pro jízdu na kole; základní údržba jízdního kola (horského kola)
b) zásady jízdy na lodi (pramici, kanoi; )ochranné pomůcky pro jízdu na lodi; základní údržba lodi
ab) specifika bezpečnosti při pobytu v přírodě; první pomoc v improvizovaných podmínkách přírody; transport raněného
ab) aplikované poznatky z jiných vzdělávacích oblastí v přírodním prostředí


Doporučené rozšiřující učivo
ab) zásady bezpečnosti a organizace skupiny při vysokohorské turistice

Pohybové činnosti
a) chůze v terénu i se zátěží do 20 - 25 km za den
b) chůze v terénu i se zátěží do 25 - 30 km za den

ab) chůze a běh v terénu s překonáním přírodních překážek a ve spojení s pohybovými hrami v přírodě a s jinými kondičními a koordinačními pohybovými činnostmi
ab) chůze (běh) v terénu podle turistického značení, podle mapy a buzoly
ab) základy orientačního běhu ( do 30 min.)
ab) pohybové hry s využitím přírodního terénu a přírodnin
ab) příprava a likvidace tábořiště (stanů, ohniště, pokrmů, WC atd.)
ab) ošetření poranění (podle znalosti žáků) v improvizovaných podmínkách přírodní akce

Doporučující rozšiřující učivo
ab) orientační běh - soutěže jednotlivců, skupin, štafet
ab) překonávání náročnějších přírodních překážek pomocí lana, tyče atd.
ab) jízda na kole - jízda za sebou, ve skupině - po veřejné komunikaci, v nenáročném terénu (do 30 km za den)
ab) jízda na horském kole i ve ztížených terénních podmínkách
ab) jízda na lodi - nasedání, vysedání; základní záběry; jízda na lodi vpřed, udržování směru jízdy; změny směru jízdy, brzdění; jízda vzad, otáčení, přistávání
ab) jízda na toku s obtížností odpovídající úrovni žáků do 15 až 25 km za den
ab) cvičení obratnosti při jízdě na kole, zatáčení, brzdění, předjíždění, vyhýbání se přírodním překážkám, odbočování
ab) zimní turistika, modifikace orientačního běhu na běžeckých lyřích (viz téma Lyžování)

Netradiční sporty
Podle podmínek školy a zájmu žáků lze zařadit teorii a praxi dalších sportů - lezení na umělých horolezeckých stěnách, jízda na skatebordu, jízda na kolečkových bruslích, jízda na serfu ap. U všech těchto sportů je kladen zvýšený důraz na bezpečnost, na připravenost pedagoga, na odpovídající vybavení a ochranné bezpečnostní pomůcky. Obsah se řídí odpovídajícími předpisy sportovních svazů pro danou věkovou kategorii..


9. Motorické testy a testy svalové nerovnováhy

1. - 4. ročník osmiletého G 5. - 8. ročník osmiletého G
a 1. a 4. ročník čtyřletého G

Specifické poznatky, návyky ( v návaznosti na 1. tematický okruh)
ab) význam a použití motoristických testů, testů flegibility a testů svalových dysbalancí pro průběžné sledování tělesné zdatnosti, pohyblivosti a stavu pohybového aparátu
ab) základní soubory testů pro běžné použití ve školních podmínkách, doma
ab) sledování a vyhodnocování výsledků testů

Pohybové činnosti
ab) EUROTEST, FITTEST aj. a jejich modifikace pro daný věk
ab) testy svalových dysbalancí
ab) testy flexibility

10. Výběrové učivo

Výběrové učivo může být každé učivo těchto učebních osnov, které rozšiřuje nebo upevňuje aktuálně dosaženou úroveň pohybových dovedností a schopnosti žáků. Ale také jiné pohybové aktivity zařazené učitelem tělesné výchovy a schválené ředitelem školy (vyšším školským pracovníkem), které odpovídají věkovým potřebám a možnostem žáků a jsou organizovány v souladu s bezpečnostními předpisy pro daný sport (aktivitu).


III. Přístupy k obsahu a organizaci výuky

Tělesná výchova je v učebním plánu osmiletých a čtyřletých gymnázií zařazována v rozsahu 2 vyučovacích hodin v týdnu.
Posílení dotace předmětu je v pravomoci ředitele ( v rámci disponibilních hodin). Vzhledem ke zdravotnímu a relaxačnímu významu pohybových aktivit je vhodné o rozšíření výuky TV usilovat na všech školách, které k tomu mají vhodné podmínky.
Z hlediska vývoje žáků, jejich motorického rozvoje, konkrétní pohybové úrovně a zájmů, z hlediska organizace škol atd. je učivo tělesné výchovy v těchto osnovách začleněno do dvou samostatných na sebe navazujících etap (1. etapa= 1. - 4. ročník osmiletého gymnázia, 2. etapa = 5. - 8. ročník osmiletého gymnázia a 1. - 4. ročník čtyřletého gymnázia).
První etapu lze charakterizovat nástupem puberty, vyhraňováním pohybových zájmů dívek a chlapců, zvyšující se úrovni silových a vytrvalostních předpokladů (CH) a estetickými zájmy (D), zvýšenou soutěživostí, samostatností atd.
Druhou etapu pak charakterizuje dospívání, vyhraněnější vztah ke konkrétním pohybovým aktivitám a větší individualizace zájmů o pohybové činnosti (včetně výkonnostního sportu), větší zájem o vlastní tělo a vzhled atd.
Obsah předmětu je koncipován v návaznosti na obsah 1. stupně ZŠ do deseti tematických okruhů, v jejich rámci je pak učivo členěno na poznatky, potřebné návyky a pohybové činnosti. Obsah učiva je prostředkem pro dosažení cílů jednotlivých etap vzdělání. Proto není učivo členěno do ročníků, ale učitel vybírá v souladu s celkovou koncepcí daného předmětu, s konkrétními podmínkami školy (prostorové, materální), konkrétní úrovni žáků (skupin, jednotlivců), jejich převažujícími pohybovými zájmy i vzhledem ke svému případnému speciálnímu pohybovému zaměření.
Základní učivo, které by mělo být nabídnuto k osvojení všem žákům, vychází ze standardu vzdělávání (Standard základního vzdělávání a Standard vzdělávání ve čtyřletém gymnáziu) a je v osnovách označeno černou odrážkou . Učitel by ho měl nabídnout všem žákům k osvojení. Konkrétní úroveň osvojení závisí především na individuálních předpokladech žáků. Ve zdůvodněných případech ( nevhodné prostorové podmínky a nedostatečné vybavení) je možné do jisté míry omezit i základní učivo (viz dále). Základní učivo je zvlášť osnováno pro 1. a 2. etapu vzdělávaní. Tam, kde je učivo obecnějšího charakteru, související s pohybovými činnostmi obou etap nebo opakovaně uplatňované v souladu s pohybovým a intelektuálním rozvojem žáků, je učivo osnováno společně pro dvě etapy.
Pro uspokojení zájmu, dovednosti i pohybového nadání jednotlivců, skupin, případně celé třídy slouží učivo rozšiřující. Pro nižší etapu je rozšiřujícím učivem učivo vyšší etapy, pro vyšší etapu (u nadaných žáků i pro nižší etapu) je rozšiřující učivo vymezeno samostatně v částech " Doporučené rozšiřující učivo" a je uvozeno odrážkou. Toto učivo je nezávazné. Učitel ve vyšší etapě vzdělávání se musí při realizaci jednotlivých témat přesvědčit do jaké míry si žáci osvojili učivo nižší etapy, v případě potřeby se k němu vrátit nebo ho využít k opakování a upevňování pohybových dovedností, k rozvoji pohybových schopností atd.
Z výše naznačeného vyplývá, že zařazení rozšiřujícího učiva nebo vypuštění některého námětu (tématu) základního učiva je v kompetenci učitele (ředitele), kteří nejlépe znají předpoklady žáků a konkrétní podmínky školy. Proto zdůvodněné zařazení obtížnějšího učiva (při odpovídající úrovni žáků) nebo zdůvodněné vypuštění některého základního učiva ( při nedostatečných podmínkách a nižší úrovni žáků) je v souladu s právními a bezpečnostními předpisy výuky.
Rozhodující pro vzdělání je směřování k dílčím a celkovým cílům a respektování individuálních předpokladů žáků.
Proto hodnocení žáků vychází z diagnostiky žáků z poznání jejich předpokladů, aktuálních možností, zdravotního stavu a pohybových zájmů. Rozhodující pro hodnocení žáků je přístup k předmětu, aktivita při jednotlivých činnostech a individuální změny (dovednostní, výkonové, postojové).
K jednotlivým tematickým celkům:
Poznatky(téma 1.) jsou převážně aplikací poznatků z jiných předmětů - přírodopis, rodinná výchova, biologie atd. - v pohybovém učení a při propojení pohybových činností s otázkami denního režimu a zdraví. Jen výjimečně jde o samostatné teoretické hodiny (při tříhodinové variantě předmětu, v rámci kurzů atd). Záměrem je schopnost aplikovat poznatky v pohybových činnostech, v denním pohybovém režimu a při utváření postoje ke zdravému životnímu stylu.
Obsah 2. tématu tvoří podstatu rozvoje tělesných a zdravotních předpokladů žáků pro realizaci dovedností jednotlivých sportů a pohybových činností. Proto je jejich koncepční zařazování do jednotlivých hodin tělesné výchovy i do celého pohybového režimu školy základním předpokladem úspěchu v dané vzdělávací oblasti. Pohybové činnosti je možné provádět podle zaměření, zamyšleného účinku, výukových i individuálních potřeb jako:cvičení jednotlivců, dvojic, skupin; na místě, z místa; bez náčiní, s náčiním, na nářadí (lavičky, žebřiny, lana a tyče na šplh atd.); ve standardních podmínkách sportovního zařazení, v přírodním prostředí; podle vlastního tempa, rytmizovaně, s hudbou atd. Pohybové činnosti jsou zařazovány do každé vyučovací jednotky podle konkrétního cíle a zaměření výuky. Vytvářejí se i podmínky pro jejich uplatnění v denním režimu. Součástí tohoto tématu je i rámcový výčet nevhodných (nevhodně realizovaných) pohybových činností, který je platný pro celou výuku tělesné výchovy i další pohybové aktivity v režimu školy. Podobně je vhodné využívat činností z tématu Pohybové hry (téma 6.).
V gymnastice (téma 3.) je zařazení cvičení na bradlech a na kruzích závislé na vybavení škol, a proto je zařazeno pouze jako rozšiřující. Cvičení na kladině a rytmická gymnastika je převážně koncipováno pro dívky. Rovněž z obsahu tanců a dalších pohybových činností s hudbou a rytmickým doprovodem je vhodné vybírat jen modelové činnosti, především podle zájmu žákyň a zaměření vyučujících. Některé pohybové činnosti s hudebním a rytmickým doprovodem je vhodné zařazovat i do výuky chlapců.
V úpolech (téma 4.) je pro některé pohybové náměty důležité základní vybavení (žíněnky, koberce, tatami), odpovídající průprava vyučujícího a dodržování bezpečnostních podmínek, vycházející ze základní filozofie úpolových sportů (neútočení) a maximální ohleduplnosti k partnerovi.
U atletiky (téma 5.) jsou problémové většinou skoky, pokud není odpovídající vybavení doskočišť. Ve zvlášť nevyhovujícíh podmínkách je možné realizovat jen jeden ze skoků, případně zařazovat průpravné činnosti.
Ze sportovních her (téma 7.) se zpravidla zařazují dvě sportovní hry ve dvouletém (či čtyřletém ) cyklu - volejbal se doporučuje řadit až od 3. ročníku osmiletého gymnázia. Pokud by škola volila jiné sportovní hry než basketbal, házenou, fotbal a volejbal, je žádoucí, aby se součástí témat sportovních her staly základní dovednosti těchto her (přihrávky - rukou, nohou, střelba na koš, na branku, odbíjení míče, driblink).
V tématu 8. se plavání organizuje v návaznosti na 1. stupeň ZŠ jako zdokonalovací výuka (ale mohou být mezi žáky začátečníci - neplavci), převážně ve formě kurzu nebo soustředěné výuky. Lyžování se organizuje zpravidla ve formě kurzu nebo soustředěné výuky ve 2. a 5. ročníku osmiletého gymnázia a v 1. ročníku čtyřletého gymnázia v souladu s konkrétní úrovní žáků. Turistika je zpravidla součástí sportovně turistického kurzu v 7. ročníku osmiletého gymnázia a ve 3. ročníku čtyřletého gymnázia. "Zpravidla" znamená, že je v pravomoci ředitele posunout konání kurzů do jiných ročníků (převážně o rok níže). Při dohodě se ŠÚ o případné finanční dotaci je třeba včas ŠÚ o záměrech školy informovat a zdůvodnit zamýšlené přesuny v učebním plánu. V prvé etapě vzdělávání se organizují i činnosti v přírodě jako forma spojení turistických a dalších vhodných pohybových činností s činnostmi jiných předmětů v přírodním prostředí. Činnosti v přírodě se organizují podle podmínek školy zpravidla v rozsahu 4 - 6 hodin (souvisle) v každém pololetí.
Téma 9. je chápáno jako seznámení žáků s motorickými testy a testy svalové nerovnováhy a s jejich využitím v životě žáků. Naučit je základnímu ohodnocení své úrovně. Pro účely hodnocení a klasifikace se doporučuje využít testů pouze v návaznosti na individuálně stanovené učební cíle a jako podklad pro informaci o individuální změně žáka!
Výběrové učivo ( téma 10.) má sloužit k prohloubenější výuce některých témat, o něž mají žáci zájem, případně pro které jsou na škole velmi dobré podmínky a škola je tradičně rozvíjí. K zařazení sportů, které nejsou v osnovách podrobně rozvedeny, je možné využít schválené metodické návody, pro danou věkovou kategorii (platné v oblasti školního nebo svazového sportu).
Obsah 1. a 2 a 6. tématu je v obou etapách vzdělávání řazen do výuky tělesné výchovy průběžně podle potřeb žáků a vzdělávacích cílů. Ostatní témata se v 1. etapě vzdělávání doporučuje začleňovat v rozsahu : 3. téma (gymnastika, tanec a jiné pohybové činnosti s rytmickým a hudebním doprovodem) 30% D - 20% CH,, 5. téma (atletika) 20% D i CH, 7. téma sportovní hry 20% D, 25% CH, témata 4. (úpoly), 8. (sporty vyžadující zvláštní podmínky a netradiční sporty) a 9. (testy) dohromady 15% a téma 10, (výběrové učivo) v rozsahu 15%.
Ve 2. etapě se doporučuje začleňovat témata v přibližně stejném rozsahu nebo postupně posilovat výběrové učivo z 15% v 5. (respektive 1.) ročníku až na 40% v 8. (respektive 4.) ročníku při úměrném zkrácení ostatních témat nebo tématu, které bude výběrovým učivem posíleno (nahrazeno). Škola má možnost upravit navrhované dotace až v rozsahu 40% (daného tématu) nebo při zcela nevyhovujích podmínkách některá témata vypustit při úměrném posílení ostatních témat. Dílčí prvky, které lze z daného tématu realizovat, je vhodné zařazovat do výuky v rámci jiných témat.
Ve dvou hodinách tělesné výchovy není možné výrazně ovlivnit pohybové předpoklady a celkovou tělesnou zdatnost žáků, proto je povinný předmět chápán především jako návod pro činnosti v dalších formách pohybového režimu žáků i pro činnosti mimo školu. Pro naplnění základních cílů a realizaci TV je proto úkolem (povinností) školy:
* vytvářet (prostorové, materiální a personální) podmínky pro efektivní výuku tělesné výchovy v její základní formě i jiných navrhovaných formách;
* vytvářet podmínky pro soustavné sledování žáků a odhalování jejich individuálních pohybových předpokladů, výkonnostních možností a osobních zájmů;
* vytvářet podmínky pro co největší podíl pohybových aktivit v režimu školy a ve spolupráci s rodiči a jinými partnery i mimo školu - celotýdenní pohybový program s cílenými aktivitami pro tělesný rozvoj, kompenzaci tělesného a duševního zatížení a uspokojování pohybových zájmů žáků (cvičení v hodinách jiných předmětů, pohybově rekreační přestávky, školní sportovní kluby, zájmové sportovní kroužky atd.);
* zabezpečit preventivní ochranu zdraví žáků při pohybových činnostech a minimalizovat možné poškození jejich zdraví;
* věnovat zvýšenou pozornost péči pohybově a zdravotně znevýhodněným žákům;
* vytvářet podmínky pro vztah žáků ke sportovním tradicím školy, obce, regionu a vést žáky k pravidelnému využívání dostupných sportovišť v dané oblasti ( i perspektivně);
* vytvářet podmínky pro propojování poznatků, dovedností a zkušeností z tělesné výchovy do jiných vzdělávacích oblastí a naopak;
* vytvářet podmínky pro spojování pohybových aktivit s dalšími zdravotně preventivními činnostmi v režimu žáků - stravování, pitný režim, hygiena, nestresující klima, ochrana proti škodlivinám atd.;
* zajistit všestrannou informovanost žáků, jejich rodičů a ostatních pedagogů o významu pohybových aktivit pro zdraví žáků.