DĚJEPIS   
  Osnovy pro 1. až 4. ročník osmiletého gymnázia 
   I. Charakteristika a cíle předmětu

Hlavním posláním výuky dějepisu na nižším stupni osmiletého gymnázia je přispět k po-ložení základů odpovědného a kultivovaného občanství mladého člověka. Obsah předmětu je koncipován a stratifikován tak, aby vynikly dominantní komponenty vývoje naší civilizace. Pojetí školního dějepisu klade v souladu se soudobými trendy důraz na pochopení především těch dějinných aspektů, jejichž odraz v reálném čase stimuluje potřebu hledání aktualizačních paralel a genetických kódů stávající společnosti. Jako motiv filozofické integrace, či nosnou osu "dějinného příběhu" doporučuje tento koncept ideu "hledání lidské důstojnosti", která prolíná celým dějinným časem a v našem věku nabývá podoby kodexu lidských a občanských práv. Ke specifickým možnostem výuky dějepisu patří i programová kultivace hodnotových postojů, jakými jsou ústa ke kulturnímu dědictví lidstva a vlastního národa, smysl pro toleran-ci ve vztahu k odlišným civilizačním soustavám, či nalézání křehké rovnováhy mezi fenomé-nem vlastenectví a moderního občanství. Ačkoliv je důležitým cílem předmětu seznámení žáků se základní faktografií a problematikou, invenuje dějepis komunikativní dovednosti, především schopnost zaujímání vlastního názorového stanoviska, schopnost racionální argu-mentace, či vedení konstruktivního dialogu.

II. Obsah učiva

Přehled tematických celků
1. Úvod do dějepisu
2. Pravěk
3. Starověk
4. Středověk
5. Novověk
6. Moderní doba

Obsah tematických celků


1. ročník osmiletého studia

1. Úvod do dějepisu
- význam historie a dějepisu, jejich obsah a smysl,
- odkaz minulých věků, památky, myšlenky a poznatky,
- hmotné a písemné prameny, archivy, muzea, galerie, knihovny,
- vnímání historického času, periodizace dějin

2. Pravěk
- vnitřní chronologické členění,
- archeologie a nejvýznamnější archeologická naleziště,
- nálezové artefakty a práce s nimi,
- antropologická geneze,
- starší doba kamenná, klimatický vývoj, způsob obživy, charakter industrie, počátky osídlení,
- způsoby pohřbívání, náboženství, nejstarší umělecké projevy,
- střední a mladší doba kamenná, přechod k usedlému způsobu života, vznik zemědělství,
- pěstování obilnin, chov dobytka, lov, sběračství,
- projevy hmotné a duchovní kultury,
- pozdní doba kamenná, technický pokrok v zemědělství,
- sociální diferenciace společnosti, sídelní fortifikace, zpracování kovů, rozvoj řemesel,
- úcta k zemřelým, vyšší formy náboženských představ, významné kulturní okruhy,
- doba bronzová, nové technologie výroby a zpracování kovů, vznik dálkového obchodu,
- utváření nejstarších etnik, změny ve vnitřním uspořádání společnosti,
- doba železná, vymezení pojmů halštat, latén,
- význam technologie zpracování železa, řemesla, obchod, doprava,
- Keltové a jejich civilizace,
- naše země v období římském, germánském a v době "stěhování národů"

3. Starověk
- Mezopotámie, vznik městských států, Sumerové, Asýrie, Babylónie,
- zemědělství, obchod, řemeslo, náboženství, věda, písmo a literatura, umění, architektura,
- Egypt, archaická, stará, střední a nová říše, vpád mořských národů,
- ztráta politické suverenity, Egypt pod řeckou, římskou a perskou svrchovaností,
- zemědělství, obchod, řemeslo, náboženství, věda, písmo a literatura, umění, architektura,
- civilizace Předního východu, Chetité a Foiničané,
- hebrejská říše a její kulturní specifika, judaismus jako pramen evropské kulturní tradice,
- kultury starověké Indie a Číny, jejich politika, hospodářská a kulturní specifika
- zrod antické civilizace, mínójská kultura, mykénská kultura, "homérské období",
- archaické období, vznik městských států, řecká kolonizace, raná řecká tyranis,
- oligarchie versus demokracie, soupeření Sparty s Athénami,
- klasické období, řecko-perské války,
- athénský námořní spolek, Periklovy reformy, peloponéská válka,
- nástup makedonské moci, vznik a pád makedonské říše, helénismus,
- kultura a vzdělanost ve starověkém Řecku, náboženství, malířství, sochařství, architektu-ra,
- věda, písmo a literatura, epos, divadlo, sport a hry,
- prehistorické osídlení Itálie, Etruskové a jejich kultura,
- počátky Říma a zrod a jeho kulturních, politických a hospodářských fenoménů,
- doba královská, reformy Servia Tullia
- raná římská republika, konflikt plebejců s patricii, ovládnutí Apeninského poloostrova,
- cesta k římské hegemonii ve Středomoří, punské války, dobytí Makedonie a Řecka,
- krize republiky, pokusy o vnitropolitickou reformu, povstání otroků, zánik republiky,
- občanská válka, první triumvirát, César a počátky samovládné moci,
- druhý triumvirát, Augustus a vznik principátu,
- rané císařství za vlády Tiberiovců a Flaviovců, mocenské vzepětí císařského Říma,
- kolonát, války s "barbarskými" národy, počátky vnitropolitické krize impéria,
- pozdní Řím, nástup křesťanství a jeho proměna ve státní náboženství,
- rozpad říše, stěhování národů, zánik říše západořímské.
- charakteristika římské kultury, architektura, literatura, věda, výtvarné umění, divadlo

2. ročník osmiletého studia

4. Středověk
- vznik "barbarských" států, zárodky feudálních principů a jejich fungování,
- francká říše, přijetí křesťanství, Karel Veliký a kultura karolinské doby, Verdunská smlouva,
- byzantská říše, občanský zákoník, césaropapismus, mocenské a kulturní vzepětí,
- křesťanství v životě středověkého člověka, organizace křesťanské církve, církevní rozkol,
- Arabové a jejich výboje, vznik islámu a jeho konfrontace s křesťanskou Evropou
- příchod Slovanů, slovanská hradiště, Sámova říše, počátky dějin českých zemí,
- státy východních a jižních Slovanů, Kyjevská Rus, Bulharsko, Srbsko a Chorvatsko,
- východofranská říše, vznik Svaté říše římské, otonská dynastie,
- vznik velkomoravské říše, cyrilometodějská mise, rozkvět a pád Velké Moravy,
- kočovné národy, Maďaři a zrod uherského státu,
- prameny české státnosti, první Přemyslovci, kristianizace, pražské biskupství,
- vztah českého státu k římské říši a jeho vývoj do konce 12. stol.,
- románská kultura v Evropě a její nejvýznamnější projevy v našich zemích,
- proměna středověké krajiny, nová podoba vesnice a nové postupy v zemědělství,
- vnitřní a vnější kolonizace, zakládání měst, městská práva, uspořádání městské společ-nosti,
- Židé a jejich život ve středověké společnosti,
- křížové výpravy jako mocenské i kulturní setkání křesťanského a islámského světa,
- vývoj nejvýznamnějších států ve 13. - 15. stol.,
- soupeření Anglie s Francií, "stoletá válka" a její důsledky,
- mongolská expanze, vývoj v Polsku a v Rusku, osmanští Turci, pád Byzance,
- reconquista a vznik španělského království,
- český stát dědičným království, mocenské ambice posledních Přemyslovců,
- nástup Lucemburků, Karel IV., vznik zemí Koruny české a jejich všestranný rozkvět,
- Václav IV., prohlubování krizových jevů, Čechy na prahu husitské revoluce,
- reformní hnutí, Jan Hus, počátek husitské revoluce,
- program revolučních sil, významné osobnosti, husitské válečnictví, destabilizace země,
- výsledky revoluce, kompaktáta, kultura husitské epochy,
- český stát v období poděbradském a jagellonském,
- gotická kultura v Evropě a v Čechách, architektura, sochařství, malířství, písemnictví

5. Novověk
- zámořské objevy a jejich důsledky, hospodářské a společenské změny v Evropě 15. - 16. století,
- mimoevropské civilizace a jejich konfrontace s evropskou kulturou,
- vznik humanismu a renesance v Itálii, nové pojetí světa a člověka,
- reformace, její podoby a šíření v evropském prostoru,
- německá reformace a vnitropolitická krize v říši,
- stabilizace a nástup katolicismu, Španělsko za Karla V. a Filipa II.,
- počátky náboženských válek, boj Nizozemí za svobodu,
- počátky absolutistické monarchie v Anglii a ve Francii,
- vznik nezávislého ruského státu, samoděržaví, pravoslaví, diferenciace evropského vývo-je,
- vývoj v Polsku, švédské a turecké války,
- české země součástí habsburského soustátí,
- česká stavovská společnost a počátky protihabsburského odboje, náboženské poměry,
- Rudolf II. a jeho doba, charakteristika předbělohorské kultury,
- české stavovské povstání a třicetiletá válka,
- výsledky třicetileté války a její důsledky pro Evropu i české země,


3. ročník osmiletého studia

- občanská válka v Anglii, francouzský absolutismus Ludvíka XIV.,
- cesta Ruska a Pruska k velmocenskému postavení,
- vývoj habsburské monarchie po třicetileté válce a postavení českých zemí,
- barokní kultura, myšlenkový obsah, architektura, malířství, sochařství, hudba, divadlo,
- české země v době osvícenského absolutismu Marie Terezie a Josefa II.,
- mimoevropský svět v 17. a 18. stol., evropský kolonialismus a rozvoj světového trhu,
- boj anglických osad za nezávislost, vznik Spojených států amerických,
- francouzská revoluce a napoleonské války,
- vznik rakouského císařství a Vídeňský kongres,
- průmyslová revoluce a její společenské důsledky v Evropě a v Čechách,
- národněosvobozenecká hnutí, liberalismus, nacionalismus, koncepty řešení sociální otáz-ky,
- formování občanské společnosti, české země v době předbřeznové,
- vznik novodobých národů, české národní obrození a jeho fáze,
- revoluční rok 1848, události ve Francii, Itálii, Německu, Rakousku a v Čechách,
- klasicismus, romantismus, biedermeier, kultura a věda v 1. pol. 19. stol.,
- sjednocení Itálie a Německa, Francie republikou,
- rozklad osmanské říše, krymská válka, carské Rusko na cestě reforem,
- občanská válka ve Spojených státech amerických,
- neoabsolutismus, podnikatelská éra, prusko-rakouský konflikt, dualismus a jeho následky,
- vývoj parlamentního systému a občanského života v monarchii,
- politika českého měšťanstva, pokus o české vyrovnání, koncepce pasivní politiky,
- kulturní vývoj v českých zemích v 50. a 60. letech,


4. ročník osmiletého studia

- technicko-vědecký rozvoj a jeho odraz v hospodářské i sociální oblasti,
- politika imperiálních mocností, koloniální výboje "východní otázka", Berlínský kongres,
- sociální otázka, pokusy o její teoretické a praktické řešení,
- změny v charakteru výroby a podnikání na přelomu 19. a 20. stol.,
- přechod k české aktivní politice, punktace, diferenciace českého politického života,
- vnitropolitický vývoj imperiálních mocností, základní rysy evropské a světové politiky,
- cesta k první světové válce, průběh války, ruská revoluce, rozvrat a krize tradičních hod-not,
- přehled kulturního vývoje a myšlení na přelomu století

6. Moderní doba
- Versailleská mírová smlouva a poválečné uspořádání světa, Washingtonská konference,
- základní vývojové tendence mezinárodních vztahů ve 20. letech,
- nástup totalitních režimů v evropských zemích,
- světová hospodářská krize a její odraz ve vnitropolitickém vývoji nejvýznamnějších států,
- válečná ohniska, blok fašistických států, systém kolektivní bezpečnosti, Mnichov,
- vznik ČSR, T.G. Masaryk, postavení a charakteristika nového státu,
- hospodářská krize, hledání východisek, polarizace společnosti, ohrožení demokracie,
- sudetoněmecká otázka, eskalace vnitropolitického napětí, cesta k Mnichovu,
- přehled vývoje světové a české kultury ve 20. a 30. letech,
- příčiny 2. světové války, nástup německé agrese, porážka Francie, bitva o Británii,
- střetnutí dvou totalitních režimů, rozhodující zlom, globalizace válečného konfliktu,
- otevření druhé fronty, jednání o poválečném uspořádání světa,
- válka a civilní obyvatelstvo, holocaust, krize duchovních základů evropské civilizace,
- porážka Německa a Japonska, ustavující zasedání OSN, Postupimská konference,
- bilance 2. světové války, devastace materiálních, kulturních a morálních hodnot,
- důsledky Mnichova, Česko-Slovenská republika, její charakter, rozklad a zánik,
- Protektorát Čechy a Morava, domácí a zahraniční odboj, perzekuce obyvatelstva,
- představy o poválečném vývoji, květnové povstání, osvobození a obnova státnosti
- počátek konfrontace mezi Východem a Západem, vznik supervelmocí a jejich bloků,
- rozklad koloniálního systému, konflikt na Středním a Blízkém východě,
- vznik OSN, lidská práva, Norimberský soudní tribunál, mírové smlouvy,
- Trumanova doktrína, založení Informbyra, Marshallův plán hospodářské obnovy,
- studená válka, německá otázka, berlínská krize, vznik SRN a NDR,
- roztržka s Jugoslávií, NATO a Varšavská smlouva, korejská válka, Pařížské dohody,
- sovětský blok za studené války, nástup konzervatismu a liberalismu v západním světě,
- dekolonizace, hospodářské a sociální problémy rozvojových zemí,
- ohniska nových konfliktů, židovsko-arabský spor, Indočína, Vietnam, karibská krize,
- nový kurs sovětské politiky, uvolňování mezinárodního napětí, duch koexistence,
- komunistický blok po Stalinově smrti, prohlubování procesu západoevropské integrace,
- jednání o omezení strategických zbraní, Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě,
- thatcherismus, koncepce strategické iniciativy R. Reagana, zostření mezinárodního napětí
- "glastnost a perestrojka", reformy v SSSR, pád totalitních režimů a rozklad sovětského státu,
- sjednocení Německa, konec studené války, integrace demokratického světa,
- poválečná obnova ČSR, zápas demokratických sil s komunistickou mocí,
- odmítnutí Marshallova plánu, ofenzíva totalitních sil, únorový převrat,
- teror jako prostředek změny společnosti, politické procesy, socialistická ekonomika,
- vznik ČSSR a pokus o reformu socialismu v Československu v roce 1968,
- sovětská okupace a období normalizace, počátky disentu a jeho boj o vědomí národa.
- "něžná revoluce", pád komunismu, problémy návratu naší země do světa demokracie,
- globální problémy lidstva, kulturní vývoj ve 2. pol. 20. století


III. Přístupy k obsahu a organizaci výuky

Vymezený obsah učiva vychází ze Standardu základního vzdělávání a akceptuje časovou dotaci předepsanou učebním plánem. V souladu s výše jmenovaným dokumentem kladou osnovy důraz na propojenost souvislostí světových a národních dějin, akcentují vzájemné prolínání různých rovin společenského pohybu a v neposlední řadě vybízejí k hledání odrazů obecných dějinných procesů v regionální oblasti. Zásadní úlohu sehrává v koncepčním pojetí předmětu zájmově motivační faktor, jinými slovy, podchycení a programové kultivování po-třeby mladého člověka hledat vlastní identitu ve výslednici historického času. Při koncipování časově tematického plánu pro jednotlivé ročníky lze doporučit následující model obsahové strukturace:
- úvod do dějepisu, pravěk, starověk,
- středověk, ranný novověk (doba baroka),
- novověk (doba osvícenství), doba "belle epoque",
- moderní doba