BIOLOGIE A GEOLOGIE |
Osnovy pro 1. až 4. ročník osmiletého gymnázia |
1. ročník osmiletého gymnázia Přehled tematických celků 1. Život na Zemi 2. Vývoj a biologie živočichů 3. Vývoj a biologie rostlin Obsah tematických celků 1. Život na Zemi Živá a neživá příroda. Život - jeho vznik, podmínky existence, základní projevy života, atmosféra, hydrosféra. 2. Vývoj a biologie živočichů Obratlovci - popis, zástupci, význam - kruhoústí, paryby, ryby - sladkovodní, mořské, - obojživelníci, - ocasatí, - bezocasí - žáby; - plazi - želvy, krokodýli, šupinatí - ještěři a hadi, pravěcí ještěři; - práci - výskyt, chování a jídelníček; běžci, tučňácim, potápky, vrubozubí, dravci, hrabaví, krátkokřídlí, dlouhokřídlí, měkkozobí, papoušci, kukačky, sovy, šplhavci, pěvci; - savci - nejvýznamnější řády - ptakořitní, vačnatci, hmyzožravci, letouni, primáti, hlodavci, šelmy, chobotnatci, lichokopytníci, sudokopytníci, kytovci, ploutvonožci, zajícovci; Srovnání živočichů z hlediska vývoje. Základy etologie - vrozené a naučené chování podmíněné látkovou výměnou,obranné a ochranné sociální chování a dorozumívání, využití etologických poznatků. Živočichové a prostředí. Živočichové a lidé. Doporučené rozšiřující učivo Pláštěnci, znaky jednotlivých řádů savců. Ohrožené druhy a jejich ochrana. Exotická zvířata v zoo i chování v domácnostech, cizokrajní ptáci v bytě, akvaristika 3. Vývoj a biologie rostlin Stavba cévnatých rostlin. Části rostlinného těla - kořen, stonek, list, květ, květenství. Opylení a oplození, semena a plody, jejich rozšiřování, typy rozmnožování rostlin, pohyby rostlin, fotosyntéza, dýchání. Semenné rostliny - krytosemenné - listnaté stromy a keře; - dvouděložné - zástupci čeledí - pryskyřníkovité, mákovité, brukvovité, růžovité, bobovité, miříkovité, brutnákovité, hluchavkovité, lilkovité, hvězdicovité, krtičníkovité, břízovité, bukovité, vrbovité. - květiny v bytě, rostliny našich zahrad a parků 2. ročník osmiletého gymnázia Přehled tematických celků 1. Vývoj a biologie živočichů 2. Vývoj a biologie rostlin Obsah tematických celků 1. Vývoj a biologie živočichů Živočišná buňka. Prvoci - jednobuněční živočichové - poznávání zástupců skupin prvoků. Stavba a funkce jednotlivých částí buňky. Rozmnožování, význam. Žahavci - polypovci, medúzovci, korálníci. Ploštěnci - ploštěnky, motolice, tasemnice. Hlísti. Měkkýši - plži, mlži, hlavonožci. Kroužkovci. Členovice - trilobiti, - klepítkatci, štíři, pavouci, roztoči, sekáči, - korýši, - vzdušnicovci - mnohonožky, stonožky, - hmyz - s proměnou nedokonalou - jepice, vážky, švábi, škvoři, rovnokřídlí, stejnokřídlí, ploštice, - s proměnou dokonalou - síťokřídlí, chrostíci, motýli, dvoukřídlí, blankřídlí, brouci. Ostnokožci Doporučené rozšiřující učivo Vířníci, štírci, žábronožky, chvostoskoci, kundlanky, strašilky, zajímavosti ze života bezobratlých. 2. Vývoj a biologie rostlin Nižší rostliny - jednobuněčné řasy, mnohobuněčné řasy. Přechod rostlin na souš. Mechoporosty. Plavuně, přesličky a kapradiny. Semenné rostliny - nahosemenné, zástupci jehličnanů, druhy lesů a jejich význam, poškození, poznávání, určování základních zástupců, - jednoděložné - liliovité, amarylkovité, lipnicovité, vstavačovité. Další zemědělské významné rostliny. Rostliny a prostředí - rostlinná společenstva. Rostliny a lidé - cizokrajné ovoce, koření, léčivé rostliny. Ochrana přírody, chráněná území, chráněné druhy rostlin a fytocenosy. 3. ročník osmiletého gymnázia Přehled tematických celků 1. Člověk a jeho zdraví 2. Základy genetiky a její význam Obsah tematických celků 1. Člověk a jeho zdraví Původ a vývoj člověka, lidské rasy. Biologie člověka. Soustava opěrná - lebka, páteř, hrudník, kostra končetin. Stavba kostí, první pomoc při zlomeninách. Soustava pohybová - rozdělení svalů a význam. Péče o zdravou kostru a svaly. Tělní tekutiny - tkáňový mok, míza, krev, krevní skupiny, transfúze. Soustava oběhová - srdce- popis, činnost. Krevní oběh, cévy, krevní tlak. První pomoc při krvácení, prevence a první pomoc při zástavě srdce. Nakažlivé nemoci - ochrana organismu před infekcí, epidemie, karanténa. Soustava dýchací - stavba a činnost, onemocnění. Soustava trávící - stavba a činnost, přeměna látek a energií, správná výživa, hygiena potravy, racionální výživa, zdravý životní styl. Soustava vylučovací - ledviny, kůže - péče o kůži. Soustava nervová - mozek, mícha, reflexy, žlázy s vnitřním vyměšováním, hygiena duševní činnosti. Toxikomanie- návykové látky, vznik závislosti, první pomoc při otravě alkoholem a drogami, odmítání návykových látek, bezpečnost v dopravě, linka důvěry. Smyslové ústrojí - zraku, sluchu, chuti, čichu, hmatu, polohy a rovnováhy (popis, význam, poškození, vady). Vývin a vývoj lidského jedince - pohlavní soustava mužská a ženská, princip oplození, nitroděložní vývin jedince, vývoj jedince po narození - péče o dítě, intimní hygiena, pohlavní choroby, antikoncepční metody, umělý potrat, manželství a rodičovství, plánované rodičovství, sexuální zneužívání, rizikové sexuální chování. 2. Základy genetiky a její význam Shrnutí - pohlavní a nepohlavní rozmnožování, geny a genetika, proměnlivost a dědičnost, křížení, výběr, šlechtitelství a chovatelství, význam pohlavní aktivity a etologie. Doporučené rozšiřující učivo Mendelovy zákony. Genofond, genové inženýrství, biotechnologie a jejich význam. 4. ročník osmiletého gymnázia Přehled tematických celků 1. Neživá příroda jako předpoklad života 2. Základy ekologie a zkoumání přírody 3. Jednota živé a neživé přírody Obsah tematických celků 1. Neživá příroda jako předpoklad života Stavba a vývoj Země - postavení Země ve vesmíru, planety, hvězdy, Slunce, sluneční soustava, základní děje ve sluneční soustavě a ve vesmíru. Mineralogie - fyzikální a chemické vlastnosti nerostů a jejich třídění. Petrografie - dělení hornin, jejich vznik a přeměna, sopečná činnost, zvětrávání. Vnitřní a vnější geologické děje - zemětřesení, vliv gravitace, vody, ledovců, mikroorganismů, chemické zvětrávání, krasové jevy, pohyby kontinentů, vznik a zánik zemské kůry, zlomy, vrásnění, poklesy. Pedologie - vznik, typy a význam půd a půdních organismů. Geologická stavba České republiky (Český masiv, Karpatská soustava), suroviny (význam a těžba), ekologické důsledky těžby. Geologické éry - charakteristika, vznik života, vývoj organismů - shrnutí. Doporučené rozšiřující učivo Neživé faktory životního prostředí. Krystalografie. Geologické složení regionu. 2. Základy ekologiie a zkoumání přírody Vodní ekosystémy jako celek - potravní řetězce a pyramidy. Suchozemské ekosystémy jako celek - přírodní rovnováha a příklady jejího narušení (zejména lesní ekosystémy), obecné a specifické charakteristiky, typické populace, vztahy mezi nimi. Příklady přírodního společenstva a jiného podnebného pásu (tropický prales, oceány). Společenstva lidských sídel a jejich okolí. Ekosystémy vytvářené člověkem - společenstva luk a polí, rostliny a živočichové v těchto společenstvech, výběr druhů a skupin typických nebo významných pro objasňování klíčových vztahů. Vliv člověka na ekosystémy tohoto druhu (zemědělská činnost). Společenstva zahrad, sadů, parků, sídlišť. Odvození struktury společenstev, vztahy mezi organismy, vliv člověka a naopak působení člověka v ekosystému. Organismy významné pro člověka z hlediska zdravotního - cizopasníci, přenašeči a původci nemocí, organismy člověkem pěstované a chované. Další cizokrajné ekosystémy. Základní poznatky o rozšíření hlavních skupin organismů v různých typech ekosystémů. Přírodní děje, podnebí a počasí. Vztah živé a neživé přírody. Přírodní aspekty globálních problémů lidstva a možnost jejich řešení (čerpání přírodních zdrojů, zabezpečení výživy, populační exploze, trvale udržitelný rozvoj). Rozmanitosti naší přírody, regionální zvláštnosti. Chráněná území a jejich význam. Interdisciplinární aspekty ekologie. 3. Jednota živé a neživé přírody Tok látek a energií. Podmíněnost organismu prostředí. |