BIOLOGIE A GEOLOGIE   
  Osnovy pro 1. až 4. ročník osmiletého gymnázia 
   1. ročník osmiletého gymnázia

Přehled tematických celků

1. Život na Zemi
2. Vývoj a biologie živočichů
3. Vývoj a biologie rostlin

Obsah tematických celků

1. Život na Zemi
Živá a neživá příroda.
Život - jeho vznik, podmínky existence, základní projevy
života, atmosféra, hydrosféra.

2. Vývoj a biologie živočichů
Obratlovci - popis, zástupci, význam
- kruhoústí, paryby, ryby - sladkovodní, mořské,
- obojživelníci,
- ocasatí,
- bezocasí - žáby;
- plazi - želvy, krokodýli, šupinatí - ještěři a hadi,
pravěcí ještěři;
- práci - výskyt, chování a jídelníček; běžci, tučňácim, potápky, vrubozubí, dravci, hrabaví, krátkokřídlí, dlouhokřídlí, měkkozobí, papoušci, kukačky, sovy, šplhavci, pěvci;
- savci - nejvýznamnější řády - ptakořitní, vačnatci,
hmyzožravci, letouni, primáti, hlodavci, šelmy, chobotnatci, lichokopytníci, sudokopytníci, kytovci, ploutvonožci, zajícovci;
Srovnání živočichů z hlediska vývoje.
Základy etologie - vrozené a naučené chování podmíněné látkovou výměnou,obranné a ochranné sociální chování a dorozumívání, využití etologických poznatků.
Živočichové a prostředí.
Živočichové a lidé.

Doporučené rozšiřující učivo

Pláštěnci, znaky jednotlivých řádů savců. Ohrožené druhy a jejich ochrana. Exotická zvířata v zoo i chování v domácnostech, cizokrajní ptáci v bytě, akvaristika

3. Vývoj a biologie rostlin
Stavba cévnatých rostlin.
Části rostlinného těla - kořen, stonek, list, květ, květenství.
Opylení a oplození, semena a plody, jejich rozšiřování, typy rozmnožování rostlin, pohyby rostlin, fotosyntéza, dýchání.
Semenné rostliny
- krytosemenné - listnaté stromy a keře;
- dvouděložné - zástupci čeledí - pryskyřníkovité, mákovité, brukvovité, růžovité, bobovité, miříkovité, brutnákovité, hluchavkovité, lilkovité, hvězdicovité, krtičníkovité, břízovité, bukovité, vrbovité.
- květiny v bytě, rostliny našich zahrad a parků

2. ročník osmiletého gymnázia

Přehled tematických celků

1. Vývoj a biologie živočichů
2. Vývoj a biologie rostlin

Obsah tematických celků

1. Vývoj a biologie živočichů
Živočišná buňka.
Prvoci - jednobuněční živočichové - poznávání zástupců skupin prvoků. Stavba a funkce jednotlivých částí buňky. Rozmnožování, význam.
Žahavci - polypovci, medúzovci, korálníci.
Ploštěnci - ploštěnky, motolice, tasemnice.
Hlísti.
Měkkýši - plži, mlži, hlavonožci.
Kroužkovci.
Členovice
- trilobiti,
- klepítkatci, štíři, pavouci, roztoči, sekáči,
- korýši,
- vzdušnicovci
- mnohonožky, stonožky,
- hmyz
- s proměnou nedokonalou - jepice, vážky, švábi, škvoři, rovnokřídlí, stejnokřídlí, ploštice,
- s proměnou dokonalou - síťokřídlí, chrostíci, motýli, dvoukřídlí, blankřídlí, brouci.
Ostnokožci

Doporučené rozšiřující učivo

Vířníci, štírci, žábronožky, chvostoskoci, kundlanky, strašilky, zajímavosti ze života bezobratlých.

2. Vývoj a biologie rostlin
Nižší rostliny - jednobuněčné řasy, mnohobuněčné řasy.
Přechod rostlin na souš.
Mechoporosty.
Plavuně, přesličky a kapradiny.
Semenné rostliny
- nahosemenné, zástupci jehličnanů, druhy lesů a jejich význam, poškození, poznávání, určování základních zástupců,
- jednoděložné - liliovité, amarylkovité, lipnicovité,
vstavačovité.
Další zemědělské významné rostliny.
Rostliny a prostředí - rostlinná společenstva.
Rostliny a lidé - cizokrajné ovoce, koření, léčivé rostliny.
Ochrana přírody, chráněná území, chráněné druhy rostlin a fytocenosy.


3. ročník osmiletého gymnázia

Přehled tematických celků

1. Člověk a jeho zdraví
2. Základy genetiky a její význam

Obsah tematických celků

1. Člověk a jeho zdraví
Původ a vývoj člověka, lidské rasy.
Biologie člověka.
Soustava opěrná - lebka, páteř, hrudník, kostra končetin. Stavba kostí, první pomoc při zlomeninách.
Soustava pohybová - rozdělení svalů a význam. Péče o zdravou kostru a svaly.
Tělní tekutiny - tkáňový mok, míza, krev, krevní skupiny, transfúze.
Soustava oběhová - srdce- popis, činnost. Krevní oběh, cévy, krevní tlak. První pomoc při krvácení, prevence a první pomoc při zástavě srdce.
Nakažlivé nemoci - ochrana organismu před infekcí, epidemie, karanténa.
Soustava dýchací - stavba a činnost, onemocnění.
Soustava trávící - stavba a činnost, přeměna látek a energií, správná výživa, hygiena potravy, racionální výživa, zdravý životní styl.
Soustava vylučovací - ledviny, kůže - péče o kůži.
Soustava nervová - mozek, mícha, reflexy, žlázy s vnitřním vyměšováním, hygiena duševní činnosti.
Toxikomanie- návykové látky, vznik závislosti, první pomoc při otravě alkoholem a drogami, odmítání návykových látek, bezpečnost v dopravě, linka důvěry.
Smyslové ústrojí - zraku, sluchu, chuti, čichu, hmatu, polohy a rovnováhy (popis, význam, poškození, vady).
Vývin a vývoj lidského jedince - pohlavní soustava mužská a ženská, princip oplození, nitroděložní vývin jedince, vývoj jedince po narození - péče o dítě, intimní hygiena, pohlavní choroby, antikoncepční metody, umělý potrat, manželství a rodičovství, plánované rodičovství, sexuální zneužívání, rizikové sexuální chování.

2. Základy genetiky a její význam
Shrnutí - pohlavní a nepohlavní rozmnožování, geny a genetika, proměnlivost a dědičnost, křížení, výběr, šlechtitelství a chovatelství, význam pohlavní aktivity a etologie.

Doporučené rozšiřující učivo

Mendelovy zákony. Genofond, genové inženýrství, biotechnologie a jejich význam.


4. ročník osmiletého gymnázia

Přehled tematických celků

1. Neživá příroda jako předpoklad života
2. Základy ekologie a zkoumání přírody
3. Jednota živé a neživé přírody

Obsah tematických celků

1. Neživá příroda jako předpoklad života
Stavba a vývoj Země - postavení Země ve vesmíru, planety, hvězdy, Slunce, sluneční soustava, základní děje ve sluneční soustavě a ve vesmíru.
Mineralogie - fyzikální a chemické vlastnosti nerostů a jejich třídění.
Petrografie - dělení hornin, jejich vznik a přeměna, sopečná činnost, zvětrávání.
Vnitřní a vnější geologické děje - zemětřesení, vliv gravitace, vody, ledovců, mikroorganismů, chemické zvětrávání, krasové jevy, pohyby kontinentů, vznik a zánik zemské kůry, zlomy, vrásnění, poklesy.
Pedologie - vznik, typy a význam půd a půdních organismů.
Geologická stavba České republiky (Český masiv, Karpatská soustava), suroviny (význam a těžba), ekologické důsledky těžby.
Geologické éry - charakteristika, vznik života, vývoj organismů - shrnutí.

Doporučené rozšiřující učivo

Neživé faktory životního prostředí. Krystalografie. Geologické složení regionu.

2. Základy ekologiie a zkoumání přírody
Vodní ekosystémy jako celek - potravní řetězce a pyramidy.
Suchozemské ekosystémy jako celek - přírodní rovnováha a příklady jejího narušení (zejména lesní ekosystémy), obecné a specifické charakteristiky, typické populace, vztahy mezi nimi.
Příklady přírodního společenstva a jiného podnebného pásu (tropický prales, oceány).
Společenstva lidských sídel a jejich okolí.
Ekosystémy vytvářené člověkem - společenstva luk a polí, rostliny a živočichové v těchto společenstvech, výběr druhů a skupin typických nebo významných pro objasňování klíčových vztahů.
Vliv člověka na ekosystémy tohoto druhu (zemědělská činnost).
Společenstva zahrad, sadů, parků, sídlišť.
Odvození struktury společenstev, vztahy mezi organismy, vliv člověka a naopak působení člověka v ekosystému.
Organismy významné pro člověka z hlediska zdravotního - cizopasníci, přenašeči a původci nemocí, organismy člověkem pěstované a chované.
Další cizokrajné ekosystémy.
Základní poznatky o rozšíření hlavních skupin organismů v různých typech ekosystémů.
Přírodní děje, podnebí a počasí.
Vztah živé a neživé přírody.
Přírodní aspekty globálních problémů lidstva a možnost jejich řešení (čerpání přírodních zdrojů, zabezpečení výživy, populační exploze, trvale udržitelný rozvoj).
Rozmanitosti naší přírody, regionální zvláštnosti.
Chráněná území a jejich význam.
Interdisciplinární aspekty ekologie.

3. Jednota živé a neživé přírody
Tok látek a energií.
Podmíněnost organismu prostředí.